zaterdag 29 december 2007

Wat een dag!

Driften op Niederrhein, tja, dan moet je wel goed voorbereid zijn natuurlijk. Zeker gezien we ook nog met de volvo 140km terug moesten rijden. Tweede kerstdag leek me een mooie gelegenheid om de schade die de volvo ooit had opgelopen eens een beetje bij te werken. Ik wilde graag voor Niederrhein de boel weer in kleur hebben, zodat het op de actiefoto's niet meer zichtbaar is. (zeker als er een laag modder op je auto zit....)
De avond vooraf alles samen met Nic ingepakt. We hadden een hoop bij:
-behoorlijk wat gereedschap
-reserve cardanas, startmotor en dynamo
-extra benzine
-8 extra banden
-milieuzeil
-vloeistoffen
-etc

Eenmaal op Niederrhein aangekomen kregen we de opmerking: " met zo'n mooie volvo ga je toch niet driften?" Als grapje bedoeld natuurlijk, dus ik zei, "nou, ik hou hem wel heel hoor" Gelukkig heb ik daad bij woord gevoegd, want ik heb bij anderen toch wel redelijk wat schades gezien. Auto geparkeerd, en doorgelopen naar de inschrijving. Daar moesten we kiezen tussen de beginnersgroep of de gevorderde groep. Tja, ik wilde wel heel erg graag op de gevorderde baan, en ik wist dat ik er geschikt voor was. Probleem was alleen dat Nic -op lelystad na- nog een beginnend drifter is. Nic zei, we nemen de gevorderde groep, dan mogen we vast nog wel op de beginnersbaan, andersom waarschijnlijk niet.



Gelukkig was het niet heel druk op de beginnersbaan, waardoor Nic gewoon kon gaan driften. In het begin viel het flink tegen, want de betonbaan gaf ontzettend veel grip. Dus ik zelf in de auto gestapt om te kijken hoe het mij lukte. Met veel moeite kon ik vloeiende donuts draaien om de kegels. De instructeur, prodrifter Vernon, heeft ook nog even gereden en bevestigde dat het erg lastig was. Nic en ik besloten terug te gaan naar de loods om andere achterbanden te monteren. Hierna ging het al een stuk beter. We wisselde om de beurt af, zodat ik een tijdje op de grote baan en Nic op de beginnersbaan kon rijden.



Het rijden op de grote baan verraste me behoorlijk. Het is heel wat anders dan een pleintje driften zoals op het RDW-circuit bijvoorbeeld. Ik dacht dat m'n auto stug was, maar tijdens het omslagpunt van het driften hobbelde ik van de linker bumpstops in de rechterbumpstops. Ook kwam ik ontzettend veel vermogen te kort. 64pk is weinig, maar de lol is er niet minder om. Het driften ging steeds beter en na een tijdje kon ik de hogesnelheidscombinatie helemaal aan elkaar driften. M'n snelheidsmeter deed het niet, maar dat was mischien maar goed ook... Ik gok op een entryspeed van ongeveer 110 km/h, iets wat ik nog nooit eerder had gedaan.
Ik was verrast door de vele positieve reacties die ik kreeg. Het blijkt nu ook dat m'n diff bullit-proof is. Ook vond ik het vet om nog iemand te kunnen helpen met het losdraaien van een fuseemoer. We gingen aan het eind van de dag voldaan naar huis, al in het achterhoofd wat ik allemaal verder aan m'n volvo ga aanpassen.



Ik wil in het bijzonder Vernon Zwaneveld bedanken, voor de vele tips en de gezelligheid. 24 Janurai ga ik naar de driftschool in Zolder, waar ik hoop m'n licencie te halen. Er zal vooraf eerst nog heel wat gesleuteld moeten worden om de 340 beter driftbaar te krijgen....

Ter afsluiting een filmpje op Youtube. Bij 0:30 en 3:07 zie je mij voorbij glijden

http://www.youtube.com/watch?v=M90lPOFlIbw

Wat is driften?