vrijdag 7 maart 2008

In de finale met de volvo 340



Twee weken voorafgaand aan de 1e driftronde van de kamikazecup had ik besloten de 340 te gaan ombouwen. De 1.4 turbomotor die ik in de volvo 343 inmiddels pasklaar had gemaakt ging verhuizen naar de volvo 340. Zodoende kan ik me volledig gaan richten op het onderhouden en bouwen van één auto. Bovendien kon dat vermogen wel eens van pas komen tijdens de eerste driftronde. Twee vrienden, Paul en Erik wilden maar al te graag helpen de ombouw in één weekend af te krijgen. Hierbij wil ik hen nogmaals ontzettend bedanken voor het meehelpen, de ombouw is dan ook geslaagd. De week daarop was het test-rijden geblazen, hierbij ben ik geen gekke dingen meer tegengekomen. Naast de motor- en versnellingsbak-ombouw heb ik nog 6-punts gordels en stickers geplaatst.
Donderdagmorgen om kwart over vier opgestaan om lekker te ontbijten en op tijd richting Zolder te kunnen vertrekken. Om kwart over vijf tankte ik mijn volvo vol en kon de tocht richting Zolder beginnen. Ik was nog niet met de turbomotor en handbak op de snelweg geweest, maar buiten het constant afblazen van de dumpvalve verliep de reis uitstekend. Om kwart voor zeven kwam ik aan op de paddock van Zolder. Buiten de camper en de driftimpreza van Frits Bikkers was verder nog niemand te bekennen. Laat ik nog maar even een oogje dicht doen… Niet dus, de verwachtingen van de dag hielden me wakker. Zou de auto wel heel blijven, kan ik de collega drifters wel bijhouden? Een klein half uur later kwam Joost van den Ende aan, de BMW 323 achterop de trailer. De vader van Joost bood me een kopje koffie aan, wat ondanks de afwezigheid van suiker heerlijk smaakte. Niet veel later kwam Andy Jaenen van de organisatie aan. We konden onze spullen uitpakken en gaan inschrijven voor de wedstrijd.


De hele ochtend stond in het teken van trainen, trainen en nog eens trainen. Dit was voor mij een gunst uit de hemel, bleek. Driften vraagt dusdanig meer van de auto dat enkele problemen met de turbomotor tevoorschijn kwamen. Ik noem een constant eraf klappende intercoolerslang (wat na het vergroten van een opstaand randje verholpen was) een gescheurde oildrain van de turbo, springende zekering van de benzinepomp, een kapotte koelwatertemperatuurmeter, smeltende bedrading van de starmotor en nog wat meer kleine probleempjes.


Naast de technische problemen was het behoorlijk wennen, dit was de eerste keer dat ik met een versnellingsbak drifte. Ik kreeg niet echt lekker slag in het baantje en de auto. Twee vrienden, Paul en Nic waren meegegaan om me te helpen. Op hun aanraden hebben we gekozen voor meer grip achter, dus nieuwe Pirelli’s achter. Ik was in eerste instantie bang voor onderstuur, want ’s middags zou de wedstrijd direct beginnen. Navragen hielp, ik had nog tijd om gauw even de banden te testen.
’s Middags begon dan de wedstrijd daadwerkelijk. We hadden een aantal opwarmrondjes, waarna de battles begonnen. Wauw, die banden! Wat een verbetering! Twee rondjes en ik voelde me helemaal thuis, nu kon ik tenminste snelheid maken! Ik concentreerde me vooral op mezelf, waardoor ik niet meer precies weet tegen wie ik heb moeten rijden. Ik kreeg een aantal goede punten en wat mindere punten. De finalisten werden bekend gemaakt. Frits Hendrickx als derde gekwalificeerd, YES!! Ter verbetering nagevraagd bij de jury waar ik punten liet liggen. We hadden weer een uurtje om te trainen voor de finale. Ik had Joep bij in de auto gevraagd om advies te geven over mijn rijkunsten. Het advies kon ik ook daadwerkelijk omzetten in rijkwaliteiten, waardoor ik nu de eerste bocht compleet kon doorzetten zonder te kwispelen. (iets wat de andere finalisten al konden) Niet veel later werd de finale gehouden. Ik moest tegen de 4 andere finalisten om de beurt battelen. Naar mijn idee ging het behoorlijk goed, hoewel ik achter Jo Lammens flink in de fout ging. De snelheid lag zo ontzettend laag, wat ik niet verwacht had. Daardoor moest ik m’n drift afbreken om geen ongelukken te veroorzaken. Dit resulteerde in een 5. Aan het eind van de finale werd de uitslag bekend gemaakt. Uiteindelijk had ik mezelf en de volvo op de 4e plaats gezet. Al met al ontzettend tevreden! Super veel geleerd, super veel lol!


Bij deze wil ik iedereen bedanken! M’n vrienden, de collega drifters, de organisatie en iedereen die ik verder vergeten ben!

Graag zie ik op 3 April nog meer drifters, iedereen kan het! Ik ben er van overtuigd dat je met bv. een Ford Sierra eerste kan worden. Alles is zo laagdrempelig (figuurlijk natuurlijk hé) mogelijk gemaakt.

Groetjes

Frits Hendrickx


Uitslag kamikaze driftronde 1:

FINALE
1 Joost Van der Ende BMW 323 58 punten
2 Jo Lammens BMW 325 Touring Driftschool Rental Car 57 punten
3 Joey Van den Hoogen Stickerland driftteam 200 SX 57 punten
4 Frits Hendickx Volvo 340 turbo 55 punten
5 Rick Jansen Nissan S13 200 SX 49 punten


6 Frits Bikkers Subaru 35 punten
7 Pieter Van Hoorick BMW M3 34p
8 Ton Van Gorp BMW 325 33p
9 Dennis Cauberghe BMW 535 31p
10 Wytze Aalbers Nissan S13 200 SX 31p
11 Johan Vreeker BMW M3 31p
12 Marc Till BMW 325 Touring 30p
13 John Speet BMW 325 29p
14 Paul Reniers BMW 325 28p
15 Jan Lokerse BMW 323 27p
16 Mark Van Steenbergen BMW 325 24p

Wat is driften?