maandag 22 oktober 2007

Driften met een oude volvo

Uiteraard zitten we allemaal zelf weleens graag achter het stuur. Het liefst die van een echte competitie auto natuurlijk. Daar komt probleem nummer 1 om de hoek kijken; geld. Het magische woord, dat wanneer je het uitspreekt, de materiële vorm alweer verdwenen is. Met de zaterdagen werken weet ik toch genoeg geld bij elkaar te sprokkelen om een oude volvo te rijden. Volvo zegt u? Wat is daar nou sportief/ competatief aan? Nou, dat is heel simpel. Ik zie een auto als een body, waar je naar eigen inzicht alles aan kunt veranderen. Dat er een aandrijfas naar achteren toe loopt is wel handig voor het driften. Oké driften dus, dat gaat met een oud hok zonder noemenswaardige vermogens? Een simpel antwoord, ja. En hoe zit het met de rallysport dan? Tja, ik zou graag een rallyauto besturen, maar dat is een financiële ladder hoger helaas. Als ik klaar ben met studeren komt er zeker weten een rallyauto, maar nu ga ik eerst lekker verder met driften. Ik denk zelfs dat ik er nooit meer mee zal stoppen, maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Om terug te komen op de volvo, een 340 om precies te zijn. Dit is m'n eerste auto, inmiddels al behoorlijk aangepast. Tijdens evenementen van de volvo 300 club is het mogelijk tegen behoorlijk lage prijzen aan sportieve evenementen mee te doen, zoals de elandrun (10 euro, heel de dag knallen op midland-circuit) of de clubspecials op zandvoort. Kijk voor foto's in de navigatiebalk rechts. Ik merk dat ik steeds meer interesse krijg voor het driften, en besluit om samen met een vriend van me een driftcursus te gaan doen via http://www.driftcursus.nl/. Dit was een erg vermakelijke dag, en we hebben ontzettend veel lol gehad. Je merkt goed aan jezelf hoe je groeit in je stuurmanskunsten. In het begin ga je lekker dwars op de nat gemaakte stukken van de baan. Later op de dag kom je op behoorlijke snelheid aanzetten op de droge stukken. Een spec-list ter verduidelijking wat er op dat moment aan de volvo veranderd was:

- achterzijde voorzien van koni-dempers & progressieve hulpveren
-thats about it..

Je hebt geen bijzondere en dure spullen nodig voor een dag lol. Echter heeft me dit wel doen besluiten m'n auto nog verder te gaan aanpassen. Inmiddels staat de auto nu rondom op instelbare koni schokdempers en heb ik een 100% sperdifferentiëel (lang leve het lasapparaat) klaar liggen voor montage. Als het diff er onder zit wil ik me weer gaan inschrijven voor een driftdag, en daarbij een poging wagen tot het behalen van de beruchte Clubman driftlicencie. Echter heb ik het nu vrij druk met school, waar toch echt prioriteit ligt. Even afwachten dus wanneer ik voor de driftlicencie wil gaan.

Zie http://www.autojunk.nl/clips/view/131049 bij minuut 3, rest van het filmpje is ook de moeite waard ;)
en http://www.by-dutch.com/driftcursus/20mei_rdw.mov waar ik nog heeeel eventjes voorbij kom schuiven.

Wat is driften?