dinsdag 13 januari 2009

Rallycursus dag 1

Via ons rallyteam van school, het HTS Autotechniek Rally Team, gingen Tjerk Wesselink en ik (Frits Hendrickx) de rallycursus volgen bij Prodrive-training. Voor de cursus wilden we een auto zoeken die zo goedkoop mogelijk was. Tjerk wist een Mitsubishi Colt op de kop te tikken voor twee kratjes bier. Mooi gedaan Tjerk!

Deze eerste dag stond in het teken van basisvaardigheden omtrent wagenbeheersing. Nu heb ik natuurlijk met mijn Volvo en met de BMW 325 gedrift en al aardig wat wagenbeheersing op kunnen doen. Echter had ik nog weinig ervaring met voorwielaandrijving, op een aantal GTI's op straat te hebben gereden na. Bovendien heb ik nooit (race/rally) lijnen leren rijden. Er stond ons dus nog wat te wachten!
In het begin van de cursus werd het maximaal remmen zonder ABS geleerd. Waarna de 180° draai volgde. Daarna gingen we met de Colt op de ijsrontonde, letterlijk. Het vroor nog steeds, en de baan was één en al ijs. Het viel me direct op dat je met een voorwielaandrijver veel verder in overstuur kan gaan, waardoor je met de aandrijving de voorkant weer voorbij de achterkant kan trekken. Á la ijsrace door de bocht.. Eén van de instructeurs, Pierre Krieger, Dirk Boers, Patrick Veenhuizen, Simone Krieger, gaf me het advies om ook eens proberen op grip te rijden. Dat ging toch wel een heel stuk sneller, echter was het opzoeken van de grens wel erg leuk!

In de middag gingen we een slalom “proef” rijden op tijd. Eerst een aantal keer oefenen, waarna we ieder een tweetal pogingen mochten wagen. Ik ging eerst, daarna Tjerk. Ik ken mezelf, wanneer de adrenaline gaat stromen kan ik wel eens teveel risico gaan nemen. Dus ik koos ervoor om op zeker te rijden. Er lag nog veel ijs en ik wilde zeker geen fouten maken. Elke pion zou 5 seconden extra zijn en spinnen of de baan af gaan is helemaal een no-go. Ik reed twee keer erg netjes en voor mijn gevoel was het zeker geen slechte tijd. Daarna ging Tjerk, ook erg netjes en snel gereden. Vervolgens reden we weer buiten de competitie om, waarbij ik drie seconden sneller reed dan mijn competitierun, bleek achteraf…. Ik had toch wat meer risico moeten nemen… Aan het eind van de dag zou de uitslag bekend gemaakt worden.
Daarna gingen we naar het grotere droge deel van de baan (de grote cirkel in het midden). Hierop was een kort baantje uitgezet om met behulp van de instructeurs lijnen te leren rijden. In de pauze had ik de voorbanden op 2 bar gezet en de achterbanden wat harder, om het onderstuurde karakter tegen te gaan. De auto lag erg lekker speels op de weg (voor een sloper…) en we konden de auto "zetten" zoals we wilden. Tjerk en ik klokte elkaar steeds bij iedere ronde, om vervolgens bochten anders aan te snijden, rempunten te verleggen, bochten in een andere versnelling te nemen etc. Zodoende konden we onze tijd steeds wat verbeteren. Het mooiste was nog dat we erg gewaagd waren aan elkaar. Onze snelste tijden waren exact hetzelfde.

Aan het einde van de dag gingen we voldaan terug naar de kantine. Hier zouden we te horen krijgen wie de slalom proef als snelste afgelegd hadden. De top drie werd bekend gemaakt, geen beker voor mij. Ik was echter wel erg tevreden omdat dat ik mijn beide competitieruns even snel gereden had! Tjerk had een tweede snelste tijd afgelegd, erg goed! Volgende week naar Duitsland Fustenau om te gaan oefenen op twee proeven. Een asfalt proef en een gravel proef, ik kan niet wachten!

Wat is driften?