donderdag 8 mei 2008

Jawel, de eerste podiumplaats is binnen!

Het weekend van 18/19/20 april stond in het teken van het Speed & Gein festival. Dit werd voor mij de eerste keer dat ik echt op droog kon driften, een mooie ervaring dus. Het was een super weekend met een kleine bijkomstigheid; ik had m’n motorblok opgeblazen. Door een gescheurde wastegateslang werd de turbodruk niet meer teruggeregeld waardoor de motor ging pingelen. Het gevolg was een gescheurde cilinderbus. Einde verhaal dus.
Daar stond ik dan, nog twee en een halve week voor round 3 van de kamikazecup. Gelukkig kreeg in een belletje van Autobedrijf van de Hee, Reyer wilde meehelpen zoeken naar een motorblok voor de volvo. Als ik de volvo niet op tijd af zou krijgen kon ik gesponsord in een BWM 325 rijden! Goed nieuws dus. Hoewel ik nu verzekerd was van deelname aan round 3, wilde ik toch proberen de volvo klaar te krijgen. Het zoeken naar een ander renault 5 GTT motorblok was tevergeefs, ik kon op korte termijn niks vinden, bovendien wist ik niet zeker wat ik zou kopen.
Via het HTS Autotechniek Rally Team was ik al eerder in contact gekomen met motorenrevisie van Thiel, in Heteren. Een belletje om te vragen of het een verstandig idee was om het oude blok opnieuw op te bouwen leek me niet verkeerd. Het opnieuw opbouwen van het motorblok met nieuwe onderdelen werd toch iets te duur, dat zou ik niet kunnen betalen. Zeer waarschijnlijk ging het met een groot deel gebruikte onderdelen ook wel lukken, die poging ging ik dus wagen. Via de renault tuning club kwam ik gratis aan een zuiger + drijfstang, ik had nog een oud non-turbo blokje liggen waar ik de cilinderbussen van gebruikt heb. Motorenrevisie van Thiel wilde het honen van de bussen en het vlakken van de kop sponsoren. Ook mocht ik daar terplekke mijn motorblok opnieuw opbouwen. Nieuwe zuigerveren, drijfstanglagers en een pakkingset moesten de klus gaan klaren. Uiteindelijk heb ik het blokje weer probleemloos aan de praat gekregen. De meivakantie was goed besteed….



Het oprichten van de Frits-Fans is een groot succes, nieuwe fans blijven zich melden. Daarmee heb ik de opbouw van het motorblok en een setje nieuwe Bridgetstone banden kunnen betalen. De volvo is ready to battle!!



Donderdag 8 mei, het was weer een vroege ochtend. Eenmaal aangekomen op het inmiddels vertrouwde Zolder werd al snel duidelijk dat het een tropische temperatuur zou gaan worden in de Volvo. ’s Ochtends hadden we weer een vrije training, waarbij ik m’n draai niet echt kon vinden. Waar het nou precies aan lag kan ik niet echt zeggen. De Volvo is verder verlaagd, waardoor hij voor mijn gevoel anders reageerde. Ook had ik twee dagen op droog gedrift, waarbij je een heel andere rijstijl toepast. Daarnaast kon de koeling het niet bijhouden, waardoor ik de kachel vol aan moest zetten om de motor niet kapot te laten lopen. Dit resulteerde in een bijna ondraaglijke hitte, zeker omdat buiten de zon ook flink scheen. Hoe dan ook, zo’n kwartiertje voor de middagpauze leek er weer schot in de zaak de zitten. Ik had de oude Frits (geen Bikkers) weer hervonden. De mooie lijnen, flinke hoek en foutloze rondes kon ik weer rijden. Gelukkig.




De qualificatiebattles begonnen. Omdat ik de vorige wedstrijd teveel druk (presteren) op mezelf zette maakte ik een aantal fouten. Die fouten wilde ik nu uitsluiten. Mijn strategie was om zo consequent mogelijk te rijden, geen risico’s te nemen. Een 8-8-7-7 is nou eenmaal meer waard dan een 8-9-3-7, om maar wat te noemen. Terwijl ik tegen mezelf vertelde dat er toch niks van af hing en het allemaal voor de lol was begon de eerste battle.. Prima, een 8. Zo volgde nog een aantal goede punten. Geen enkele fout gemaakt.

Uitslag qualificatie:
Jasper Spaan (53 punten)
Joost Van de Ende (48 punten)
Mark Reyne (47 punten)
Frits Hendrickx (46 punten)
Randy Congedo (45 punten)


Battle tegen Joost (BMW 323i)



De uitslag werd bekend gemaakt. Ik had mezelf als 4e gekwalificeerd, waar ik gewoon tevreden mee was. Ik zat immers in de finale en de concurrentie is ontzettend sterk. We konden nog een uurtje trainen voor de finaleronde. De volvo deed het prima en ik voelde me ook goed. Ik besloot mijn consequent rijden door te zetten en tijdens de finalebattles weer geen risico’s te nemen. De battles verliepen weer foutloos en de 7’s en 8én liepen binnen. Ik had al snel door dat ik Jasper met AE86 niet kon verslaan. Ik had geen idee welke plaats ik behaald zou hebben. Voor mijn gevoel had ik het goed gedaan. Over de einduitslag was ik erg tevreden. Ik had de 3e plaats behaald! Ik sta nu tweede in de tussenstand, hoewel Jasper Spaan hard op weg is om mij in te halen.



Uitslag finale:
Jasper Spaan
Joost Van de Ende
Frits Hendrickx
Mark Reyne
Randy Congedo

Graag wil ik de volgende personen bedanken:
Motorenrevisie van Thiel voor de sponsoring
Nic en Sebastiaan voor de technische en persoonlijke ondersteuning
De Frits Fans voor de financiële bijdrage
Autobedrijf van de Hee voor de backup
Mobilia magazine voor het bezoek (artikel komt nog!)
De organisatie voor een superdag
En natuurlijk iedereen die ik vergeten ben

Lees ook het verslag van xtremedrift.com: http://www.xtremedrift.com/index.php?module=nieuws&nieuws_action=showItem&nieuws_itemID=129&titel=verslag-kamikaze-cup-%233&

Wat is driften?