donderdag 3 april 2008

Laat de turbo maar blazen!

Om half acht ‘s ochtends kwamen we na een vlekkeloze rit aan op de paddock van Circuit Zolder. Echter was de week vooraf nog best wel spannend!
Na de eerste wedstrijd zat er een eigenaardig geluidje in de motor. Veel zoeken leverde niets op. Verschillende ervaren mensen gevraagd wat het probleem kon zijn. Uiteindelijk bleek het een nietszeggend pakinkje van de turbo te zijn. Gelukkig, dacht ik maar…. Toch? Boutjes en moertjes weer aandraaien en klaar! Inderdaad, alleen was die pakking niet het enige onderdeel dat aandacht verdiende. De intercooler bleek zo lek als een mandje, de standaard koppeling kon de turbo-kracht niet meer aan, de motorrubers waren afgescheurd, de kabelboom was deels weggesmolten, de temperatuurmeter en sensor waren stuk, er zat een flinke tik in het motorblok vanwege een kromme stoterstang en de kleppen moesten gesteld worden. Al met al was ik nog een aantal dagen bezig om alles in orde te krijgen. Gelukkig was ik dinsdagavond al klaar, donderdags was immers de wedstrijd al.
Nog gauw even een testrondje om alles te controleren, maar in mijn rechterooghoek zag ik iets op de oliedruk meter wat ik liever niet wilde zien: 2 bar oliedruk bij maximaal toeren, veel te laag dus. Het bloed (of was het nou de moed?) zakte in m’n schoenen.. Aangezien het al laat was besloot ik maar te gaan slapen, ik had nog een volle dag om van alles te controleren. De volgende ochtend besloot ik (ondanks de olie er nog maar één wedstrijd in zat) eerst de olie te gaan verversen, wie weet. Aldus hopend op een wonder gooide ik diezelfde ochtend de laatste druppels olie in het blok, tot aan het maximale niveau van de peilstok. Eenmaal de sleutel omgedraaid barste ik uit in vreugde, 5 bar oliedruk! YES!
Er wordt wel eens gezegd dat de beste ideeën in het café ontstaan, zo ook het idee van mij en vriend Sebastiaan Jonkers. Even kort gezegd: Datalogging in de volvo 340! De avond voor de wedstrijd hebben we de logging-computer en alle sensoren ingebouwd. Nu konden we via de laptop interessante gegevens terugkijken, zoals stuurhoek, G-krachten, snelheid, gereden baan, toerental en gebruik van de rem. Gelukkig heb ik nog 3 uurtje kunnen slapen voor de wedstrijd.
’s Ochtends begonnen we eerst weer met de training, ik was direct in mijn element. Het driften ging super, alles voelde goed. Zoals ik me voelde, zo reed ik ook de kwalificatie, super naar m’n zin. De finale kandidaten werden bekend gemaakt, “5e plaats, 4e plaats, 3e plaats… Shit dacht ik, ik lig eruit! “2e plaats, je zou denken dat het een zweedse auto is!” Wat! Heb ik mijzelf als tweede gekwalificeerd?! Haha, wat vet!
We kregen nog drie kwartier de tijd om te trainen voor de finale battles. Ik probeerde nog gauw even een setje achterbanden met meer grip. Het driften ging nog beter! Voor de zekerheid nog even de hoeveelheid benzine controleren, wat net iets minder was dan half vol. Meer dan genoeg dus. Toen de opwarmronde begon lag de snelheid dusdanig hoog dat ik het maximale uit m’n GTT-blokje moest halen. De temperatuurmeter hing zenuwachtig tussen normaal en “te heet”. Trouwens, dat benzinepeil zakt ook wel snel. Tijdens één van de eerste finale rondes viel de moter in de eerste bocht uit, wat resulteerde in een zeer slechte score. (achteraf bleek dat de benzinepomp lucht aangezogen had). Omdat ik zo gefocust was op het goed presteren in de finale, legde ik de lat voor mezelf nog hoger. Ik moest nu alle rondes perfect rijden, het maximale eruit halen. Ik zat niet meer met een lekker gevoel in de auto en spinde vervolgens in de eerste bocht. Ik wist dat mijn kansen op een goede finale plaats wel verkeken waren. Daarna gingen alle overige battles weer foutloos..
Zoals ik verwacht had, eindigde ik op de 5e plaats. Al met al nog steeds een erg goede prestatie. Zeker op de kwalificatie ben ik erg trots, de tweede plaats. Hoewel dat natuurlijk niet de eindstand van de dag is. In het algemeen klassement sta ik nu derde.

Bij deze een dankwoordje aan de Belgische WRX-drifter, Eric Exelmans. Van hem heb ik een setje velgen gekregen. Ook wil ik Sebastiaan Jonkers bedanken voor de datalogging aan de volvo, er komt nog een hoop meer informatie! En alle anderen die hier niet genoemd zijn: bedankt!

Uitslag kwalificatie poules :
1 Spaan 69p,
2 Hendrickx 60p,
3 Vd Ende 56p,
4 Lammens 55p,
5 Reyne 54p,
6 Van Gorp 53p,
7 Moons 51p,
8 Thill 50p,
9 Bikkers 49p,
10 Reniers 44p,
11 Vreeker 44p,
12 Aalbers 44p,
13 Vd Hee 43p,
14 Baelen 41p,
15 Cauberghe 39p

Uitslag Finale :
1 Jasper Spaan Toyota Corolla 68p
2 Jo Lammens BMW 325 rental car 59p
3 Joost Van den Ende BMW 323 56p
4 Mark Reyne BMW 325 56p
5 Frits Hendrickx Volvo 55p

Zie hetzelfde stuk ook op de website van Xtreme drift: http://www.xtremedrift.com/index.php?module=nieuws&nieuws::action=showItem&nieuws::itemID=120&titel=verslag-van-frits-hendrickx%2C-kc-rijder&

Wat is driften?